Тема уроку: Описуємо об’єкти досліджень.

Мета уроку: учити складати опис об’єктів досліджень, користуватись довідниками при складанні проектів, орієнтувати учнів на цінність умінь дослідника для самозбереження й збереження навколишнього світу, зацікавити методом проектів, вчити працювати в групах та презентувати свої роботи;

розвивати логічне мислення, увагу, пам'ять, вміння працювати з ІКТ, різними джерелами інформації, виховувати любов до навколишнього середовища, прагнення до пізнання оточуючого світу.

Навчально-дидактичне забезпечення уроку: підручники, картки, ілюстрації, фотографії з зображенням різних рослин і тварин, довідники, енциклопедії, електронна «Велика енциклопедія Кирила та Мефодія 2010», комп’ютер, відео- та аудіоматеріали, аркуші паперу, ручки, олівці.

ХІД УРОКУ

І. Організація класу.

Грає музична композиція «Пори року»

Учитель:

Природа – це казка,

Природа – це диво,

Все для всіх у неї є.

Йди і ти у природу щасливо –

Вона радість людям дає.

У кожну пору вона чарівна,

Придивляйся, пізнавай.

Природа гарна, тиха, дивна –

Вчися і спостерігай!

ІІ. Мотивація учбової діяльності учнів. Повідомлення теми і мети уроку.

- Курс «Довкілля» у 4 класі називається «Досліджую довкілля». Для чого ми вчимося досліджувати довкілля? (життя людини тісно пов’язане з довкіллям, тому його слід вивчати; це спосіб здобуття нових знань; за допомогою досліджень ми пристосовуємось до змін в довкіллі, прогнозуємо свою поведінку)

- Перегляньте відеосюжет і скажіть, чи дізнались ви про щось нове з життя мешканців довкілля? (Учні переглядають відеосюжет)

- Діти, за ким ви спостерігали в даному відеосюжеті? (за коником, метеликом, жуками, гусеницями)

- До якої групи тварин вони належать? (Це – комахи.)

- Що цікавого з життя комах ви побачили?

(Я зрозумів, який багатий світ комах. Деяких з них я не знаю.

Я дізнався, що всі комахи виконують певну роботу, пристосовуються до життя в довкіллі.

Комахи вміють вдало маскуватися …)

- Сьогодні на уроці ми будемо досліджувати своє найближче довкілля. Складати описи об’єктів довкілля.

- Давайте пригадаємо, за яким планом ми будемо вести свої записи? (Назва об’єкта, будова тіла, зв’язки з довкіллям.)

- Кожна група обере свій об’єкт дослідження. У вас на партах є картки, ілюстрації, фотографії з зображенням різних рослин і тварин, довідники, енциклопедії, якими ви зможете скористуватись при складанні проекту. А також ви зможете підійти до комп’ютеру та використати матеріали електронної енциклопедії Кирила та Мефодія. Приступайте до роботи.

ІІІ. Робота в групах. Складання проектів.

ІV. Презентація роботи груп. Повідомлення учнів. Захист проектів.

V. Підсумок уроку.

- Діти, чи сподобалось вам досліджувати? Чому?

- Як вам в житті знадобляться ці вміння?

Який цікавий світ навколо,

Ти, друже, тільки придивись!

На небі сонця жовте коло,

А поруч з домом – сад і школа,

Живи, дорослішай і вчись!

Дивись на квіти, на дерева,

Вивчай птахів, комах, тварин,

Ти станеш кращим і, напевно,

В життя підеш сміливо й певно,

Ти пам’ятай, ти не один!

З тобою вся твоя родина:

Батьки, бабусі та діди,

З тобою друзі, Батьківщина,

Тож уперед, мій друже, йди!

Тема уроку: ОСІННІ КРАЄВИДИ (урок серед природи)

(інтегрований урок з довкілля та образотворчого мистецтва)

Мета уроку: спостереження стану тіл живої та неживої природи восени, перетворення речовин, поширення знань дітей про осінь, осінні зміни в довкіллі, їх особливості, народні прикмети, свята; вчити дітей вдивлятись в навколишній світ, більше спілкуватися з природою, бережно ставитись до неї; розвивати увагу, уяву, мислення, пам’ять, допитливість, спостережливість; виховувати любов до рідного краю, вміння зображувати його.

Обладнання: виставка малюнків, ілюстрацій, слайд – шоу, аудіозапис (П.Чайковський „Пори року”), альбоми для малювання, фарби, пензлики, палітра.

ХІД УРОКУ

І. Організація класу.

ІІ.Актуалізація опорних знань учнів.

Вчитель:

Ви зараз будете в країні,

Яку на карті не знайти,

Ви мешканці її віднині,

І вам її шляхами йти.

В країні цій – свої закони

І ти їх, друже, пам’ятай.

Допитливим, цікавим будь,

Та тільки не байдужим.

В країну Знань велику путь

Долай уперто, друже!

Усе, що пізнано колись,

Пізнай, збагни глибоко.

Країна Знань, як неба вись,

Красою вабить око.

- Можливо, у вашій душі вже розгорівся вогник допитливості, з’явилося бажання придумувати теорії, перевіряти свої здогадки спостереженнями, дослідами. Тоді наша мандрівка до власних відкритів триває(слайд – шоу, аудіозапис).

- Ви чуєте – осінь прийшла! Вона підбиралася непомітно, крадькома, без галасу й зайвої метушні…

Їде осінь на коні рудому:землю в яскраві одежі прикрашає. Осінь – чародійка кольорів, швидко малює декорації до прощального грандіозного карнавалу природи, чарівного балу падолисту, увертюра до якого вже бринить у повітрі.

В її обіймах згорає трава, листя, квіти. Набуває прохолодних відтінків річкова вода. Розлягаються сметанної густоти тумани, остигають ранки, гостріше пахне верес, м’ята, падають, немов метеорити з високості, яблука на землю. Скоро попливуть по калюжах червоні, жовті, бурі човники з листя. І ще довго можна буде гуляти по барвистих паркових теремах, садах, виїжджати в просторі й вигадливо прибрані світлиці приміських лісів, милуватися довершеністю картин, виписаних вправним пензлем чарівниці – осені.

Учні:

- Осінь, наша осінь –

Золота година.

Неба ясна просинь,

Пісня журавлина.

Бабиного літа

Довгі білі коси.

І дорослі, й діти

Люблять тебе, осінь!

2. Та не тільки славна

За свою ти вроду.

Урожай іздавна

Ти несеш народу:

Щедра і дорідна,

Пахнеш ти медами,

Славиш край ти рідний

Зерном і плодами.(М.Познанська)

3. Осінь така мила, осінь славна.

Осінь матусі їсти несе:

борщик у горщику, кашка у жменьці,

скибка у пазусі, грушки у хвартушку.

Осінь така мила, осінь славна…(П.Тичина)

Вчитель:

- Молодці ви, діти любі! А давайте пригадаємо з вами народні прикмети, приказки, прислів’я, за якими народ готувався до зими, сподівався на гарний урожай, на гарну погоду?

(Жовтень ходить по краю та й виганяє пташок з раю.

Тепла осінь – бути довгій зимі.

Якщо восени сіренький ранок, то жди ясного дня.

Як рясно вродять горіхи, то буде холодна зима.

Восени листя берези жовтіє з маківки – весна рання, зажовтіє знизу – пізня.

Пізнє опадання листя – на тяжкий рік.

Ворони сидять на нижніх гілках дерев – бути негоді й вітрові.)

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.

- Діти, традиційно у дні народних свят нашого народу ми з вами виходимо на уроки серед природи. Сьогодні наш урок присвячений темі „Осінні краєвиди”. Ми будемо спостерігати з вами на уроці, які зміни сталися в живій та неживій природі з приходом осені, за станом тіл живої та неживої природи восени, перетворенням речовин. Кожна група отримає завдання, на які буде шукати відповіді. Давайте повторимо правила поведінки на екологічній стежині (діти називають правила)

IV.Вихід на місце проведення уроку.

/Files/images/0.jpg

1. Привітання з довкіллям

-Доброго ранку, осінь золотая,

Весь наш клас, тебе вітає!

2. Вірш про осінь

Листя жовте та червоне

Легко з дерева злітає,

Мов метелик, на долоні

З тихим шелестом сідає.

Пахне свіжістю й морозом

Килим з листя осокорів,

А на річці верболози

Зустрічають ранні зорі.

Сяють золотом берези,

Жовтень ним вінчає осінь,

Журавлиний клин мережить

Висоти холодну просинь.

3. Розмова про народні свята українського народу.

- Діти, яке велике народне свято наш народ відзначав 14 жовтня?

- Що вам відомо про це свято?

- Сьогодні, 20 жовтня – свято Сергія Послушного. Люди з цього дня вже чекали зими, та й помітили, якщо земля вкриється сніжком, то через місяць буде справжня зима. Запам’ятайте, діти, цей народний прогноз і перевірте його.

4. Групи отримують свої завдання.

V. Робота в групах.

1 ГРУПА

Спостерігайте на екологічній стежині тіла живої та неживої природи.

2 ГРУПА

Які зміни відбулися в неживій природі з приходом осені? Які барви переважають у неживій природі восени?

3 ГРУПА

Які зміни відбулися в живій природі з приходом осені? Які барви переважають у живій природі восени? Знайдіть листки різного кольору, зберіть їх для гербарію.

4 ГРУПА

Чим поведінка мешканців осіннього довкілля відрізняється від поведінки тварин улітку? Чому це так?

VI. Підведення підсумків роботи у групах. Відповіді на запитання.

VII. Повернення до класу. Оформлення малюнків „Осінні краєвиди”.

VIII. Підсумок уроку.

- Підходить до кінця наш урок. Кому він сподовався, підійдіть до цього плакату та поставте позначку, кому ні – до цього підійдіть. Підніміть свої малюнки та покажіть всім свої осінні краєвиди.

ІХ. Домашнє завдання.

- Оформити результати спостереження у щоденнику спостережень, доробити малюнки.

ТЕМА УРОКУ: ЯК ЖИВУТЬ КОМАХИ

Мета: розширити і узагальнити уявлення дітей про різноманітність тварин, формувати поняття «комахи», ознайомити учнів із довкіллям комах, розкрити значення комах у довкіллі; розвивати вміння працювати, виділяти істотні ознаки; виховувати любов і бережливе ставлення до тварин.

Обладнання: відеоматеріали, малюнки та фотокартки комах, розбірна модель «Довкілля дерева», колекція комах, природний матеріал для малювання.

Хід уроку

І. Організація класу

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

1. Перевірка домашнього завдання

а) Фронтальна робота за запитаннями:

- Які рослини ростуть на шкільному подвір’ї?

- Які дерева, що ростуть у лісі ви знаєте?

- Які дерева ростуть у саду?

- Які кущі ви знаєте?

- Яку користь приносять довкіллю дерева?

- З чого дерева беруть поживу?

- Чому треба насаджувати дерева?

б) Робота в групах. Обговорення домашніх розповідей

- Розкажіть про зв’язки груші з довкіллям.

- Без чого не може жити жодне дерево?

- Чому про ліс говорять: «Це оселя для тварин і рослин?»

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

1. Відгадування загадок

· На квітку квітка сіла, знялась і полетіла. (Метелик)

· Хто його вб’є, той свою кров проллє.(Комар)

· У лісі біля пня біготня, метушня,

Народ робочий весь день клопоче. (Мурашки)

· Я труд поважаю,

Усе літо літаю

У поле, до гаю,

Збираю медок з різних квіток. (Бджола)

- Щоб дізнатися, як одним словом називаються всі ці тварини, розгадайте ребус. Ось він:

, ХИ (Комахи)

ІV. Повідомлення теми та мети уроку

V. Вивчення нового матеріалу

1. Бесіда. Перегляд відеоматеріалів, слайдів «Життя комах», фотокарток

- Яких комах ви побачили, знаєте? (Діти називають комах, учитель виправляє дітей, уточнює видову назву комах. Учні за вчителем повторюють назви комах, ще раз розглядають слайди, картки з названими тваринами)

- Діти, розкажіть, де і яких комах ви зустрічали? Який спосіб життя ведуть ці комахи?

2. Розповідь учителя

- За чисельністю комахи займають перше місце серед тварин. Вони пристосувалися до різних умов життя, тому ми їх можемо побачити у ґрунті, у повітрі, на тілі тварин і рослин, у воді. Залежно від способу життя комахи можуть бігати або повзати (жуки), стрибати (коники), літати (метелики), деякі з них пристосувалися до життя під землею, де вони риють нірки (медведка, довгоносик).

- Комаха складається з голови, грудей і черевця. Кожна комаха має шість ніг.

3. Робота з колекцією комах

Учні розглядають будову тіла комах, учитель називає і показує частини тіла комах: голову, груди, черевце, три пари ніг, вусики.

4. Моделювання

Із природного або геометричного матеріалу діти моделюють комаху (мурашку), називають і показують частини тіла тварини.

Колективне моделювання довкілля мурашки.

5. Робота з підручником. Читання та обговорення тексту підручника

- Що нового про життя мурашника ви дізналися?

- Яку користь приносять мурашки лісу?

6. Розповідь учителя про бджіл

- Чи доводилося вам бути на пасіці? Чи знаєте ви, як називаються будиночки, в яких живуть бджоли? Як ви гадаєте, чому бджілок називають трудівницями? Як називається продукт, який бджоли дають людям?

- Бджола – медоносна комаха. Вона збирає квітковий нектар і перетворює його на мед. Мед – дуже цінний продукт. Бджоли, збираючи нектар, значно підвищують урожайність сільськогосподарчих культур.

Готуючись до зими, бджоли затикають прополісом усі щілини, зменшують льоток (віконечко, через яке влітають і вилітають із вулика). А коли настає похолодання (до + 7˚С – + 10˚С), бджоли щільно скупчуються на рамках ы утворюють так званий клуб.

7. Бесіда за запитаннями

- Як живуть бджоли у вулику?

- Як бджоли дбають про свій будинок?

- Яка користь довкіллю від бджіл?

- Про яку людину говорять: «Як бджілка»?

8. Моделювання довкілля бджоли, повторний перегляд відеоматеріалів

Робота ведеться у зошиті з друкованою основою. Моделі обговорюються.

9. Колективне обговорення питання: «Чим схожі і чим відмінні довкілля бджоли та мурашки?»

10. Робота у група

Учні складають розповіді «Значення комах у природі», «Яким би було довкілля без комах?»

У процесі обговорення розповідей учитель підводить дітей до висновку, що бджоли, мурашки – це корисні комахи, і тому необхідно оберігати мурашники, що комахи – це окраса довкілля, деякі з них є надійними його захисниками, комахи «дають» людині ліки, їжу. Але є і шкідливі комахи, які шкодять рослинам, розносять хвороби. Та все ж користь від комах значна більша, ніж шкода, тому корисних комах слід охороняти. Якщо на Землі зникли б комахи, збіднив би рослинний світ. За рослинами зникли б рослинноїдні тварини. Услід за ними почали б зникати хижі тварини. І через кілька сотень або тисяч років Земля б перетворилася на пустелю.

VІ. Закріплення вивченого матеріалу

1. Гра «Яка тварина заблукала?»

- Розгляньте ілюстрації на дощці, назвіть тварину, що є зайвою у кожному рядку. Поясніть свій вибір:

Комар, сонечко, павук, оса;

Муха, рак, бджола, озима совка;

Колорадський жук, жужелиця, метелик, краб;

Хрущ, скорпіон, бабка, білан капустяний.

  1. Послухайте, це – цікаво!

· Якщо бджоли вилітають вранці-рано – на ясну погоду

· Якщо довкола квіток жовтої акації багато комах – на ясну погоду

· Бджоли скупчилися на стінках вулика – на велику спеку

· Припинився рух мурашок коло мурашника – чекай негоду.

Запам’ятайте прислів’я:

Ø Бджоли раді цвіту, а люди - літу

Ø Тихий, як мурашка, а жалить, як оса

- Як ви їх розумієте? Поясніть.

VІІ. Підсумок уроку

- Яку тему ми розглядали на уроці? Яка будова тіла комах? Вдома намалюйте вулик, а біля нього бджілок, за бажанням складіть розповідь про довкілля комах.


Кiлькiсть переглядiв: 1449